Nieuws

Even voorstellen… Tim Huijgen

Vandaag in onze voorstelronde van het organisatiecomité van de Historicidagen 2019: Tim Huijgen!

Vertel kort iets over jezelf en wat je historische achtergrond/specialisatie/expertise is.

Ik ben momenteel vakdidacticus geschiedenis en onderzoeker bij de Lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen. In de functie van vakdidacticus leid ik toekomstige geschiedenisleraren op. Hoe onderwijs je het schoolvak geschiedenis aan pubers? Hoe motiveer je hen? Hoe laat je leerlingen het nut van de geschiedenis inzien? Als onderzoeker ben ik geïnteresseerd in hoe leraren leerlingen beter kunnen presteren. Afgelopen oktober ben ik bijvoorbeeld gepromoveerd op een onderzoek naar hoe leerlingen een historische context bij gebeurtenissen kunnen creëren. Een erg interessant en actueel onderwerp, want zonder context kun je bijvoorbeeld de huidige Amerikaans-Iraanse spanningen niet verklaren.

Waarom ben je lid van het organisatiecomité van de Historicidagen 2019 en wat is jouw taak?

Mijn taak is vooral het voortgezet onderwijs (VO) proberen meer bij de Historicidagen te betrekken. De aansluiting tussen het VO en het hoger onderwijs kan namelijk nog veel beter. De Historicidagen kunnen ook zorgen voor afstemming en contacten tussen de verschillende niveaus. Ik vind dit erg belangrijk en daarom ben ik, hoewel op de achtergrond, lid van het comité. Met zeven sessies over onderwijs ben ik heel erg blij. Vooral doordat tevens twee geschiedenisleraren van een middelbare school in Groningen een interessante sessie organiseren. Hierdoor gaat hopelijk de Historicidagen ook meer leven bij leraren.

Wat trekt je aan in het thema van de Historicidagen: Inclusieve Geschiedenis?

Het is een actueel en interessant thema, omdat je vanuit verschillende perspectieven hiernaar kunt kijken. Ook vanuit het VO. De vragen die worden gesteld zijn tevens erg geschikt om in de klas te behandelen: waarom spreken we bijvoorbeeld niet over mannengeschiedenis, maar wel over vrouwengeschiedenis? Gaat zwarte geschiedschrijving alleen over slavernij en bestaat er een niet-koloniale ‘vaderlandse geschiedenis’? Mooie vragen die kunnen leiden tot nuttige discussies in de klas.

Welke van de vijf redenen die genoemd worden op de website om naar de Historicidagen te komen spreekt jou het meest aan en waarom?

Alle vijf zijn natuurlijk aansprekend, maar vooral inspiratie. Wat zijn nieuwe inzichten en hoe kunnen we deze meenemen naar de geschiedenislessen in het VO?

Op het congres worden verschillende sessies, controversen en pitches georganiseerd: naar welke van deze bijeenkomsten kijk je in het bijzonder uit en waarom?

Erg veel sessies lijken mij interessant dus het wordt waarschijnlijk erg lastig kiezen. Ik kijk ook uit naar de hopelijk inspirerende keynotes. Dat moet goedkomen gezien de sprekers! Zelf geef ik nog een presentatie in een prachtige sessie over oral history. Samen met onderzoekers en leraren uit Nederland en België organiseer ik tevens een sessie rondom het begrip ‘agency’, hoe en waarom mensen handelen in het verleden. Vooral door het internationale karakter van deze sessie kijk ik er zeer naar uit.