Terugblik van Emma Broekman, studentmedewerker Historicidagen 2017

In august 2017 was het zover; de eerste editie van de Historicidagen werd georganiseerd in Utrecht. Drie dagen lang kwamen historici van alle soorten en maten samen in het hart van Nederland om lezingen, workshops en debatten bij te wonen. Elke historicus is welkom op de Historicidagen, of je nu docent, onderzoeker of student bent. Toch kan het voor studenten intimiderend zijn om naar een dergelijk congres toe te gaan. Je staat tussen professionals met jarenlange ervaring, terwijl jijzelf nog bezig bent met je bachelor- of masteropleiding. Daarnaast kan ook de prijs afschrikken. Ondanks dat er voor studenten verschillende kortingen aangeboden worden kan het verleidelijker zijn om het geld te sparen voor dat weekendje Lowlands of die vakantie met je jaarclub.

Via de studievereniging UHSK hoorde ik voor het eerst over de Historicidagen 2017 en ook dat de organisatie studentmedewerkers zocht. Net als vele anderen vond ik het geweldig dat de eerste editie van de Historicidagen in Utrecht werd gehouden en ik hoefde er dan ook niet lang over na te denken om mij op te geven voor de functie. Het is natuurlijk erg leuk om als student de mogelijkheid te krijgen op een kleine manier toch bij te dragen aan een congres voor alle historici van Nederland.

De functie van studentmedewerker bracht vele voordelen met zich mee. Zo ben je op een hele leuke manier betrokken bij de organisatie. Je hebt veel contact met de bezoekers en je kan ervoor zorgen dat voor iedereen het congres goed van start gaat. Het werk zelf is ook veelzijdig. Zo stond ik de ene dag bij de ingang om iedereen te verwelkomen en de registraties te verwerken, de andere dag was ik aan het werk bij lezingen om ervoor te zorgen dat alles in de zaal soepel verliep. Doordat ik vaak samen met andere studenten werkte heb ik mij zelfs tijdens de rustige momenten nooit hoeven te vervelen.

Een ander voordeel voor mij was gewoonweg dat je gratis het congres kan bezoeken. Ondanks dat je natuurlijk wel moet werken ben je niet elk moment van de dag ingepland. Hierdoor is er veel gelegenheid om lezingen en panels bij te wonen. Daarnaast konden wij als medewerkers ook meegenieten van de lunches en borrels en mochten wij deelnemen aan de feestelijkheden in Museum Speelklok. Naast werk is er binnen deze functie dus ook genoeg tijd voor ontspanningen.

Naast het leuke werk biedt deze functie ook de mogelijkheid om inspiratie op te doen, zowel voor bijvoorbeeld onderzoeksonderwerpen als voor stages of carrièrerichtingen. Doordat je als studentmedewerker ook panels en lezingen bijwoont, zowel tijdens als buiten je diensten om, krijg je een goed beeld van actuele onderwerpen binnen het historisch debat. Je hoort niet alleen andere historici hierover te praten, maar je kan het gesprek ook met ze aangaan. Tijdens de Historicidagen wordt de stem van een student net zo gewaardeerd en gehoord als die van een historicus met 25 jaar ervaring. Op het congres kom je in aanraking met instituten en historici uit verschillende hoeken van de samenleving. Instituten promoten hun eigen werk en doordat er historici met verschillende achtergronden bijeenkomen krijg je als student een zeer goed beeld van de mogelijkheden met jouw wetenschappelijke achtergrond en zie je hoe breed het vakgebied is.

Erop terugkijkend heb ik heel veel goede ervaringen opgedaan tijdens deze drie dagen. Helaas is de reistijd tussen Utrecht en Groningen voor mij toch wat te lang, anders had ik graag weer als studentmedewerker een rol gespeeld tijdens de Historicidagen 2019. Gezien de mooie herinneringen die ik aan het congres heb overgehouden raad ik dan ook iedereen aan om zich op te geven voor de aankomende editie.

Emma Broekman is masterstudent Cultuurgeschiedenis van Modern Europa aan de Universiteit Utrecht en was destijds bachelor student Geschiedenis aan de UU.